söndag 27 september 2009

Sextonde söndagen efter trefaldighet, Johannes 11:28-44,

Jesus var långt ifrån någon macho-man. När Lasaros, som han älskade, dog, grät han och skrek och var inte rädd för att ställa till med en scen. Han kysste sina lärjungar på munnen och gjorde inte skillnad på män och kvinnor. Det är en manlighet att inspireras av.

söndag 20 september 2009

Femtonde söndagen efter trefaldighet, Nehemja 9:19-21

”Jag brukar inte rösta vanligtvis, men nu måste vi mota de där kristdemokraterna”, sa en man som kom för att rösta häromdagen. Han menade förstås Sverigedemokraterna, men ur ett HBT-perspektiv är skillnaden hårfin. Homofobin är inte förbehållen ett enda parti.

En som också fick känna på homofobins yttringar var Nehemja, som var eunuck, en kastrerad man som ändå blev kallad till att leda återuppbyggnaden av Jerusalem. Eunucker kunde ha stor makt och inflytande, men de var också sårbara och föraktade, och när de föll var det ingen som försvarade dem.

Även om vi har fått en öppet lesbisk biskop i Stockholm finns det inga andra än vi själva som försvarar våra rättigheter. Så gå och rösta idag och gör din röst hörd, för annars gör någon annan det.

söndag 13 september 2009

Fjortonde söndagen efter trefaldighet, Efesierbrevet 4:1-6

I Dantes Inferno placeras de som splittrar kyrkan långt djupare ner i helvetet än sodomiterna.

söndag 6 september 2009

Trettonde söndagen efter trefaldighet, Lukas 10:23-37

Berättelsen om den barmhärtige samariern har en speciell klang för oss som löper en faktisk risk att bli misshandlade och lämnade för döda, något många HBT-personer har råkat ut för. Men det är också den berättelse som är minst förstådd.

Jesus berättar inte berättelsen för att illustrera hur en samarier ska bete sig. Alla som hörde honom ”visste” att samarier var otrogna hedningar. Berättelsen tar den sårade mannens perspektiv och frågan den svarar på är vem som är hans nästa, eller mer begripligt, vem som är hans broder. Det är den som visar honom barmhärtighet. Den som behandlar honom som en människa.

Den som behandlar dig med barmhärtighet och respekt, det är din nästa. Sök dig till honom eller henne och låt kärlekslösa präster och leviter gå förbi.