söndag 28 november 2010

Första söndagen i advent, Uppenbarelseboken 5:1-5

Ingen på jorden är värdig att öppna bokrullen i Guds hand. Ingen människa förmår se Guds plan. Bibeln är en mångtydig bok, full av motstridiga berättelser och ingen enskild människa förmår loda dess djup. Bara tillsammans kan vi börja förstå vad Gud vill säga oss. Men om vi ska göra det är det viktigt att alla röster får höras, även de som ter sig misshagliga.

Låt oss fortsätta fördjupa oss i Bibelns mysterier och inte låta oss avskräckas av dem som tror att de äger sanningen. De är inte värdiga att öppna bokrullen.

söndag 21 november 2010

Domsöndagen, Uppenbarelseboken 20:11-21:5

Den irländske teologen Johannes Scotus Erigena, som levde på 800-talet hade en ganska originell tanke om himmelen. Han trodde nämligen inte att himmel och helvete var olika platser. För honom fanns bara himmelen.

Men eftersom himmelriket var en plats där ingen kunde trycka ner någon annan, ingen var förmer än någon och det fanns plats för alla, så var det ju själva helvetet för dem som byggde hela sin identitet och hade sitt nöje i att trycka ner andra.

Så till alla homofober vill jag bara säga: Välkomna till helvetet!

lördag 13 november 2010

Söndagen före domsöndagen, Lukas 12:35-40

"Var inte rädd, du lilla hjord, er fader har beslutat att ge er riket." Så säger Jesus alldeles innan han berättar om de trogna tjänarna. Det är ett ord för oss att ta till oss när det blåser snålt och Guds rike dröjer.

För det är till oss, den lilla hjorden som är föraktad och bespottad av dem som bara tänker på att bevaka sina privilegier, som Gud har beslutat att ge riket. Om vi bara håller det levande i våra hjärtan, så att vi är redo att ta emot det när Gud kommer, då ska vi en dag bli upprättade.

Till dess får vi leva i kärlek, hopp och rättvisa.

måndag 8 november 2010

Alla själars dag, Första Korinthierbrevet 15:35-49

Förr i tiden diskuterade man på fullt allvar huruvida kvinnor skulle uppstå som kvinnor eller som män. Enligt Aristoteles teori var ju en kvinna en ofullkomlig man. Kvinnokönet sågs alltså som ett handikapp.

Även om vi förhoppningsvis har en annan kvinnosyn idag så är vi fulla av föreställnignar om hur en kropp ska se hur och hur dess kön ska vara beskaffat, även om vi erkänner hela två kön.

Men jag tror att om vi ska vara trogna mot Paulus så måste vi säga att vid uppståndelsen så kommer vi att få de kroppar som svarar mot dem vi är. Det kommer att vara ärrade och ofullkomliga kroppar, såsom den uppståndne Kristus fortfarande bär såren efter korsfästelsen. Men det kommer att vara kroppar som motsvarar precis de vi är, kroppar fulla av ande och kraft, hur de än är beskaffade.