lördag 25 december 2010

Juldagen, Matteus 1:18-25

Josef hade tänkt skilja sig från Maria. Han ville inte dra vanära över henne. Men det som i människors ögon länder till vanära, genom just det verkar Gud sitt allra största underverk.

En riktigt oanständig jul önskar jag alla.

måndag 20 december 2010

Fjärde söndagen i advent, Lukas 1:39-45

Kvinnor som inte får barn är något väldigt queer i bibelns värld. De kvinnor som inte definieras genom äktenskap och barnafödande sticker ut på ett särskilt sätt. Ofta får de ändå barn till slut när hoppet redan är ute, och de barnen blir alltid något alldeles utöver det vanliga. För de är i första hand Guds barn och inte mannens.

Mellan Elisabet och Maria finns en särskild sorts kvinnogemenskap, den där sorten som spänner över generationerna. Det finns mycket av kamp och insikt som Elisabet har att förmedla till Maria och det finns mycket av hopp och styrka som Maria har att ge till Elisabet. Precis som när två generationer flator möts.

måndag 13 december 2010

Tredje söndagen i advent, Lukas 3:1-15

Det är många människor som finner nöje i att glo på läderbögar. Så det är inte konstigt att Johannes Döparen rönte stor uppmärksamhet, där han uppenbarade sig i sina paltor av kamelhår.

Men om man ser förbi hans märkliga uppenbarelse och hans svordomar och lyssnar på vad han faktiskt säger så är det inte så märkvärdigt. "Dra inte orättvisa fördelar av dina privilegier utan se till att andra får samma rättigheter som du."

Ska det vara så svårt?

söndag 5 december 2010

Andra söndagen i advent, Hebreerbrevet 10:32-39

"Ni blev smädade och förföljda och gjordes till allmänt åtljöe, eller också ställde ni er vid deras sida som behandlades så."

Idag när vi får gifta oss med någon av samma kön i kyrkan, är det mer viktigt än någonsin att hålla fast vid den queera solidariteten. Det är alltför många homosexuella och par som gärna vill försvinna in i acceptansen och lämna andra, polyamorösa, bisexuella, transexuella och alla andra queera ute i kylan.

Det är inte värdigt en kristen att göra så. Vi ska inte kämpa för att flytta staketet, vi ska kämpa för att riva alla gränser mellan de accepterade och de som inte är accepterade. För vi hör inte till dem som drar sig undan och går förlorade utan till dem som tror och räddar sitt liv.