söndag 27 april 2008

Bönsöndagen, Romarbrevet 8:24-27

Hur ska man kunna be när ens ord blivit stulna? Idag kom en kvinna fram till mig på gatan och försäkrade mig om att det finns nåd för mig i Jesus Kristus och att han ger kraft till förvandling. Homosexualitet är nämligen mot Guds vilja, förklarade hon.

Det är inte lätt att närma sig Gud när hela det religiösa språket har blivit missbrukat och rentav kapat på det här sättet, när alla ord som skulle uttrycka kärleken och längtan till Gud istället används till att sprida hat och upprätta murar mellan mitt liv och det gudomliga, när Guds ord får göra djävulens verk.

Ibland får man helt enkelt använda sig av en gerillataktik. Genom ironi och camp, genom att skapa våra egna koder och vår egen mening kan vi finna lufthål där vi kan andas mitt i de mest traditionella sammanhang. Och precis som den mest slitna och klyschiga schlager kan få en helt ny innebörd när den sjungs med inlevelse på ett bröllop, så kan vi ibland bara låta oss bäras av vår längtan och lita på att vår bön når fram till Gud, hur torftiga och falska orden än känns. För han som utforskar våra hjärtan vet vad Anden menar.