fredag 10 april 2009

Långfredagen, Psaltaren: psalm 22,

Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?

Tyra Hunter var en 24-årig omtyckt frisörska som på vägen till sitt arbete den 7 augusti 1995 hamnade i en bilolycka. När en brandman anlände och skar upp hennes kläder för att behandla hennes skador märkte han att hon hade manliga könsorgan.

De står där och stirrar på mig, de delar mina plagg emellan sig, de kastar lott om mina kläder.

Istället för att fortsätta sitt arbete backade han undan och började göra narr av henne, tillsammans med de andra brandmännen, i fem livsviktiga minuter medan hon, halvt medveten, flämtade och klagade över smärta.

Alla som ser mig gör narr av mig, de hånler och skakar på huvudet.

När hon äntligen kom till sjukhuset vägrade läkaren att behandla henne, och hon dog där på akutintaget, av vanvård.

Jag rinner bort likt vatten som slåss ut, benen lossnar i min kropp, mitt hjärta är som vax, det smälter i mitt bröst. Du lägger mig i gravens mull.

Vi glömmer henne aldrig.